Marijn Ouwehand USA

Opera Omaha en All-State

Opera Omaha en All-State

Hallo iedereen,
Het is al weer een tijdje geleden sinds ik mijn laatste bericht online heb gezet.
Niet afgelopen, maar dat weekend ervoor had ik Opera Omaha en afgelopen weekend had ik All-State.
Beide waren helemaal geweldig.

Opera Omaha was een concert waar de koren uit 3 verschillende High Schools opera muziek mochten zingen met het Omaha Symfonie Orkest. Het was een geweldige ervaring!
We zongen o.a. stukken uit Norma, La Fille du régiment en uit HMS Pinafore. Prachtige muziek en het was een geweldige ervaring om begeleid te worden door het Omaha Symfonie Orkest.
We vertrokken de 14e al vroeg. Om 10 uur 's ochtends werd ik opgehaald door Mrs. Cotton, mijn muziekdocent. Ze haalde me op en reed 10 studenten naar Omaha. 10 waren uitgekozen om een 'toneelstukje' tijdens een paar stukken te doen.
Ik was een van die 10. Het enige wat ik moest doen was op wacht staan met een geweer(jammergenoeg een neppe
Tongue out
 ). Dat was geniaal. Zo had ik een kans om met de solisten die vanuit het hele land kwamen te praten. Echt bijzonder aardige mensen.
Het opera gebeuren is zo ontzettend anders dan alle concerten waar ik tot die tijd aan had meegewerkt. In verband met de 'vakbond' werken ze op de minuut. Het orkest kan aangeklaagd worden als de muzikanten een paar minuten langer door moeten spelen dan de planning was.
Als dat het geval is moet het orkest alle mensen die er in spelen een belachelijk groot bedrag betalen. Da's anders dat dat ik gewend ben.... Muziek- en Dans avond.....

In ieder geval het was een onwijs geweldige ervaring die niemand meer van mij weg neemt!

En nu All-State. All-State is een onbeschrijfelijke manifestatie waar kosten noch moeite wordt gespaard om iets moois te maken.
Even een korte uitleg. All-State is een manifestatie georganiseerd door het NMEA, het Nebraska Music Educators Association, deze instantie houdt ieder jaar een beurs. Deze beurs wordt afgesloten met een concert met de beste High School studenten van de hele staat. De beste in Band, Jazz Band, Orchestra en Choir mogen spelen tijdens het concert.
Ik zat in het koor. Tijdens de beurs zijn er allemaal kraampjes. Hier kun je van alles aanschaffen. Van bladmuziek tot kerstkaarten met een muzikale print erop tot eten om te gebruiken voor Fundraiser voor de school waar de leraar van komt kijken. Het is dus alles wat de muziek docent in Nebraska graag wil voor zijn/haar muziekafdeling.
Ook kon je daar allemaal aandenken voor dat weekend aanschaffen. Dat heb ik zeker gedaan! Ik heb o.a. een geniale poster gekocht van het vrijheidsbeeld die contrabas speelt.
Voor dat concert waren natuurlijk repetities. Die repetities waren van afgelopen donderdag middag tot zaterdag middag met aansluitend het concert. Het koor werd geleid door Dr. Edith Copley, een zangdocente aan de universiteit van Noord-Arizona.
Het was een enorme eer dat zij helemaal ingevlogen vanuit Arizona dit koor wou begeleiden.
Het koor was geweldig. Allemaal onwijs goede zangers/zangeressen die allemaal erg veel zin hadden in het concert. Het koor bestond uit 443 leden. Heerlijk groot dus. De binnenkomst duurde alleen al 15 minuten.
De leider van het koor gedeelte van het NMEA vertelde ons dat All-State koor de hoogst haalbare onderscheiding is voor zangers/zangeressen die op een High School zitten in de Staat Nebraska! Ik voel me dus zeer gevleid.

Dit was het dan weer.
Ik maak hier lekker veel mee en ik geniet me kapot!

Toch mis ik de pepernoten.....

Heel veel groetjes!!!!

Marijn

Basje

Dag broeder,

Klinkt super allemaal! zijn er ook opnames gemaakt met de koren? zowel all state als opera???
Ben er zeer benieuwd naar

Groetjes,
Heer B

Miriam Kroeze

De pepernoten zijn onderweg...............................